Amerikansk kola- och hallonpaj




Jag har haft mina il i köket nu på sistone, senast provade jag ett helt nytt recept nämligen amerikansk kola- och hallonpaj.
Väldigt enkelt recept, ingen ugn behövs. Det enda som tog tid var den kondenserade mjölken. Är första gången jag använder mig av det, och burken ska alltså koka i 2,5 timme!

Slutresultatet blev iaf riktigt bra. Pajen var svingod och är definitivt värt koktiden på den kondenserade mjölken, godare kolasås får man leta efter. Brytningen mellan den söta kolan, vaniljyoghurten och sen kombinerat med hallon var perfekt.
Lite väl rinnig, följde receptet till punkt och pricka men antar att det är rätt svårt att få yoghurt att hålla ihop. (Detta kan givetvis bero på vilken vaniljyoghurt man väljer, och kan kanske även hjälpas med att den får stå i kyl ett tag innan man toppar med hallon och serverar.) Ingen snygg servering alltså, men smaken kompenserade upp det helt och hållet.
Kan eventuellt tänka mig att man kanske kan lösa upp lite gelatin i yoghurten för att den ska hålla ihop, och att det skulle kunna vara gott att limemarinera hallonen. Men detta är fortfarande oprovat så lämnar det på spekulationslistan än så länge. Den var ju så god som den var så!


Det vita på hallonen är lite floursocker som jag silade på bara för garneringens skull. Inget som stod i receptet och absolut inget måste. Kan tom. tänkas att det är bättre utan!

(klicka för förstoring)

Amerikansk Kola- och hallonpaj

8 personer

3,5 dl kondenserad mjölk (en burk)
8 st digestive fullkornskex
50 gram flytande margarin
2 dl vaniljyoghurt
4 dl hallon, frysta eller färska

Så gör du:
1. Ta av pappret från konservburken. Lägg burken (oöppnad) i en kastrull med vatten så det täcker. Koka burken i 2-2,5 timmar utan kastrullock. Se till att vattnet täcker hela burken under hela koktiden.

2. Häll av vattnet och låt burken svalna i kastrullen 30 minuter. Öppna burken med konservöppnare, mjölken har blivit en tjock kolasås.

3. Kör under tiden digestivekex och margarin i en matberedare (alternativt krossa för hand eller med mixerstav) Bred ut kex och smörblandningen i en smord form med löstagbara kanter. Packa smulorna med en matsked.

4. Bred på kolasåsen och vaniljyoghurten. Toppa med hallon och njut!



Kommentarer

fia

såg ju snuskigt gott ut iaf! vad ska vi baka idag då? :)

Datum: 2011-04-13 Tid: 07:21:09
Blogg: http://fiaanderssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sarah Erika Lundquist, 20 år, Skellefteå. Bor tillfälligt hos mina föräldrar med mina två katter. Jobbar deltid som croupier & är i övrigt arbetssökande.