snorbullar / ungkarlsbullar



Fruktansvärt enkla att göra, därav namnet ungkarlsbullar. Då jag var liten kallade vi barn dem alltid för snorbullar, så för mig heter dem så.

Kan vara väldigt motigt att ställa sig och baka bullar ibland. Hela köksbordet blir fullt i smet och mjöl då det ska kavlas ut. Det här är ett bra alternativ då man vill slippa allt det där kladdet och kletet.
Du behöver aldrig ens röra degen med dina fingrar. Använd dig av 2 skedar och klicka ut det, jätte simpelt!
Bullarna blir riktigt goda, men se till att du verkligen gräddar längst ned i ugnen. Tack vare att det är väldigt mycket smör i "grottan" så kan bullarna lätt bli brända i botten och i pappret.
När du gräddat färdigt och bullarna svalnat lite, ta lite vanligt hushållspapper och torka av undersidan av bullarna så slipper du det värsta flottet.
När jag bakar dessa så brukar jag öka på mängden fyllning lite, en del gånger har jag tom. dubblat satsen fyllning till en vanlig sats bullar. Det blir flottigare, risken för att de bränns i botten är större, men ack så mycket godare!
Prova dig fram till vad du tycker är bäst helt enkelt.




(Klicka för förstoring)


Snorbullar
30 stycken

Deg:
100 g smör
3 dl kylskåpskall mjölk
50 g jäst (för söta degar)
1 ägg
1/2 tsk salt
3/4 dl socker
ca 8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret, ta av från plattan och häll i mjölken, vätskan når då ca 37 grader. Häll i bunken och rör med slev så jästen löses upp.
Blanda i halva ägget (spara andra halvan till pensling), salt, socker och mjöl.
Klicka ut degen med 2 matskedar i 30 st bullformar.

Fyllning:
100 g rumstempererat smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Blanda samman ovanstående ingredienser. Ta lite mjöl på ditt finger (för att slippa kladd) tryck sedan en grop i varje bulle och klicka ut fyllningen i gropen med hjälp av två teskedar.
Låt bullarna nu jäsa i 40 minuter, starta ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med halva ägget du har över och strö sedan på pärlsocker.
Grädda längst ned i ugnen ca 8 minuter eller tills de är lite gyllenbruna.

Godast är det ju, som med alla bullar, att äta dem nygräddade med ett glas mjölk :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sarah Erika Lundquist, 20 år, Skellefteå. Bor tillfälligt hos mina föräldrar med mina två katter. Jobbar deltid som croupier & är i övrigt arbetssökande.