Maraboukaka



Jag har många favoriter, här är ännu en.
Personligen så är jag inte jätte förtjust i vanlig kladdkaka, däremot när det är med en "twist" går det hellre an. Detta är ingen kladdkaka egentligen, men i konsistensen så är den ändå kladdkakeaktig.
Glasyren är gjord på marabou mintkrokant och smeten på marabou daim, gillar man inte mintchoklad (vilket jag älskar) så kan jag tänka mig att det går lika bra med marabou daim även i glasyren, eller apelsinkrokant om man vill det. Prova dig fram!

Inga större konstigheter att göra, väldigt god och en kaka som är enkel att ändra efter egen smak.

Antingen gör man den som jag har gjort här, i en rund form med löstagbar kant och sen kanske serverar till efterrätt. Eller så ska det nog funka lika bra att dubbla satsen och göra i långpanna för att sedan skära i fyrkanter och frysa in. Detta är dock oprovat från min sida.
Bäst blir kakan då man låter den stå till sig 1 dag i kyl innan servering, men det funkar givetvis att servera direkt.


(Klicka för förstoring)

psst! Det ljusa i glasyren på bilden ovan är själva kakan som slår genom där glasyren ligger lite tunnare. För att undvika detta, se till att kakan får en jämn yta både innan och efter gräddning.

Maraboukaka
Ca 8-10 bitar
Ugn: 175 grader

2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
30 g smör
100 g marabou daim


Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Bryt marabou daimen i bitar och smält med smör och mjöl i en panna på låg värme, se till att mjölet inte klumpar sig. Häll det sedan i bunken med ägg och socker och blanda till en slät smet. Häll smeten i en form med löstagbar kant och grädda längst ned i ugnen i 20 minuter.
OBS! Låt kakan svalna innan du brer på glasyren.

Glasyr:
4-5 msk vispgrädde
100 gram marabou mintkrokant


Bryt marabou mintkrokanten i bitar och smält ihop med grädden i en kastrull på låg värme. Rör om tills den är jämn och fin. Ta från plattan och låt den svalna lite under omrörning i ett vattenbad. Fördela sedan glasyren med en slickepott jämnt över svalnad kaka.
Ställ den i kylen så den tar ihop sig ordentligt, servera sedan med grädde eller glass.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sarah Erika Lundquist, 20 år, Skellefteå. Bor tillfälligt hos mina föräldrar med mina två katter. Jobbar deltid som croupier & är i övrigt arbetssökande.